بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» طرز تهیه غذاهای جنوبی خوشمزه و خوش عطر

طرز تهیه غذاهای جنوبی خوشمزه و خوش عطر

از اولین زمانها ایرانیان به مهمان نوازی معروف بوده اند ، رسوم ایجاب می کند که از میهمانان یا بازدید کنندگان فقط با بهترین غذای موجود و همیشه به بهترین وعده های ممکن پذیرایی شود. در طول قرن ها غذاهای سرو شده تغییر چشمگیری نکرده اند. جغرافیا ، تاریخ و تأثیرات فرهنگی ایران ، تنوع مواد اولیه و روش های پخت و پز را در یکی از قدیمی ترین و پیشرفته ترین فرهنگ های جهان شکل داده است. اما فرهنگ ، زبان و هویت خود را در طول قرن ها حفظ کرده است. وسعت گسترده کشور شامل مجموعه ای از گویش های محلی ، سبک زندگی ، سنت ها و آداب و رسوم منطقه ای است ، و نیازی به ذکر نیست که از انواع چشم انداز و آب و هوای فوق العاده برخوردار است. همه اینها در غذای کشور منعکس می شود. در شمال ، در اطراف سواحل جنوبی دریای خزر ، چشم انداز سرسبز و سرسبزی است و در نتیجه بارندگی های فراوان ، تنوع زیادی از میوه ها ، سبزیجات و گیاهان وجود دارد. غذاهای منطقه ای شمالی حاوی نت های ساده و تازه طعم و عطر هستند و ترجیح دادن طعم های شیرین و ترش ، برخلاف ادویه است. در جنوب جنوبی ، در استانهای نزدیک خلیج فارس ، جایی که آب و هوا خشک تر است

آموزش پخت یتیمک بادمجان

تیمک انواع مختلفی هم دارد. مثلا یتیمک کدو، یتیمچه مرغ، یتیمچه با گوشت و یتیمچه بادمجان با عدس و توی یتیمی شیرازی و بوشهری، کاملا گیاهی است و دستور پخت‌های این غذا هم در شهرهای مختلف، متفاوت است و در هر شهری، از حبوبات و گوشت یا سبزیجاتی که با طبع و ذائقه‌شان سازگار است، استفاده می‌شود.

مواد لازم:

۱/۲ قاشق چای‌خوری زردچوبه

۶ عدد بادمجان

ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما

۶ عدد گوجه فرنگی

۳ عدد پیاز

۳ حبه سیر

۱ قاشق چای‌خوری نمک

۲ قاشق غذاخوری آبلیمو

روغن به میزان لازم

طرز تهیه:

پوست بادمجان‌ها را بگیرید وبعد نگینی خرد کنید. در آب نمک بریزید یا رویشان را نمک بپاشید تا آب قهوه‌ای یا زهرآب آنها خارج شود. بعد از ۳۰ دقیقه بعد آبکش کرده و بگذارید آب آنها برود.

در یک تابه مقداری روغن بریزید و بادمجان‌ها را در آن سرخ کنید تا طلایی شوند. پیاز را هم به صورت نگینی و ریز خرد کنید. سیرها را پوست بگیرید و خیلی ریز، خرد یا له کنید. بادمجا‌ن‌های طلایی شده را از تابه خارج و پیاز و سیر را در آن سرخ کنید. زردچوبه را با سیر و پیاز سرخ کنید.

گوجه فرنگی‌ها را بشوریید و آن‌ها را هم مکعبی خرد و به پیازهای طلایی شده اضافه کنید. بعد از اینکه گوجه فرنگی‌ها نرم شدند و بادمجان را اضافه کنید. نمک را در همین مرحله اضافه کنید. می‌توانید از سبزی خشک معطر مثل شنبلیله هم در دستور پخت یتیمچه بادمجان استفاده کنید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید مواد به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزند. هنگام سرو یا ۱۰ دقیقه قبل از قطع کردن حرارت، آبلیمو را اضافه کنید.


طرز تهیه خورش شش انداز

مواد لازم:

۵۰۰ گرم هویج

۳ عدد تخم مرغ بزرگ

۱عدد پیاز

۵ قاشق غذاخوری آب نارنج

نمک فلفل به میزان لازم

کره و روغن به میزان لازم

طرز تهیه :

پیاز را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. هویج‌ها را بشوریید و رنده کنید. در یک تابه کمی روغن بریزید و پیازها را سرخ کنید. بعد از اینکه طلایی و سبک شدند، هویج را اضافه و بعد از اینکه آب هویج خشک شد، کمی کره، آب نارنج، نمک و فلفل را اضافه کنید و تفت دهید. تخم مرغ‌ها را اضافه کرده و می‌توانید سفیده و زرده را بزنید یا اینکه مدل نیمرو، زرده‌ها را به همان شکل نگه دارید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید همه مواد با هم بپزند.


دستور تهیه ته انداز بوشهری

از پر خاصیت‌ترین غذاها است که اگر با کمی خلاقیت و به روشی جدید پخته شود، راحت‌تر می‌توان آن را حداقل هفته‌ای یک بار در رژیم غذایی خانواده جای داد.

مواد لازم: برای ماهی

۱/۲ قاشق چایخوری ادویه کاری

۳ فیله ماهی قزل آلا

۱ عدد پیاز حلقه‌ شده

۳ حبه سیر رنده شده

۲ قاشق غذاخوری روغن سرخ کردنی

۱ قاشق چای خوری پاپریکا

۵ قاشق غذاخوری سرکه

نمک و فلفل قرمز تند به مقدار لازم

مواد لازم: برای تهیه شوید پلو

۱/۲ قاشق چای خوری زنجبیل

۱/۲ قاشق چای خوری زردچوبه

 ۳ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده

۱ لیوان شوید تازه خرد شده

۱ لیوان برنج

۱ عدد پیاز خرد شده

۲ حبه سیر زنده شده

۱ قاشق چای خوری ادویه کاری

نمک به مقدار لازم

 طرز تهیه :

 باید پوست ماهی را با کمک یک چاقوی تیز جدا و سپس ماهی‌ها را در یک کاسه بزرگ قرار دهید و پیازهای حلقه شده، روغن مایع، سرکه و نمک و فلفل را به ماهی اضافه و مواد را کمی ترکیب کنید و بعد ماهی را به همراه همه مواد داخل یک کیسه بریزید و درب آن را محکم کنید و کمی زیر و رو کنید داخل یخچال قرار دهید تا طعم‌دار شود.

مقداری روغن در یک قابلمه بریزید و ماهی‌های مزه‌دار شده را در روغن داغ قرار داده و دو طرف ماهی ها سرخ کنید. ابتدا یک سمت ماهی را خوب سرخ کنید و بعد آن را برگردانید تا طرف دیگر ماهی نیز به خوبی سرخ شود. ترکیب پیازها و ادویه‌های مزه‌دار شده را هم به کنار ماهی اضافه تا سرخ شوند. برای مزه‌دار کردن ته انداز ماهی قزل آلا باید مقداری زعفران آب شده روی ماهی بریزید و کمی با پشت قاشق فشار دهید و ماهی‌ها را کف قابلمه به خوبی بچینید.

ماهی جنوبی با شوید پلو بعد از شستن و خشک کردن شویدهای تازه آن‌ها را کاملاً خرد کنید. برنج را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در آب نمک بخیسانید. پیاز را به صورت ریز و نگینی خرد کنید و به یک ماهیتابه با مقداری روغن اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس سیر و ادویه‌ کاری، نمک، زردچوبه و زنجبیل را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید. شویدهای خرد شده را به ترکیب پیاز و ادویه‌ها اضافه کنید و خوب تفت دهید تا آب شوید کاملاً جمع شود.

مقداری آب و نمک در یک قابلمه بریزید تا به جوش بیاید. سپس برنج‌ها را به قابلمه در حال جوش اضافه کنید و یک قاشق روغن به آن اضافه کنید.بعد از پخت برنج را آبکش کرده و با مواد شوید پلو که از قبل آماده کردید، ترکیب کنید و روی ماهی بریزید. شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را محکم روی آن قرار دهید تا برنج دم بکشد. در انتهای پخت کمی قابلمه را تکان دهید و سپس قابلمه را یک دیس گرد برگرداننده و با تزئین دور آن را با یک سالاد سرو کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده