بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نکات مهم برای کیک و تاریخچه‌ کیک چیست؟

نکات مهم برای کیک و تاریخچه‌ کیک چیست؟


تاریخچه‌ کیک چیست؟

کیک پیشینه‌ای طولانی دارد. امپراطوران روم باستان،برای تولد خود را با پیشکش کردن کیک به خدایان و تقسیم آن در میان مردم عادی جشن می‌گرفتند. مسیحیان قرون وسطی، به جای روز تولد، در جشن نام گذاری خود که به نام یکی از قدیسان بود و اهمیت بیشتری داشت، کیک می‌پختند. بنا بر روایات، اولین شمع های کیک تولد را در آلمان قرون وسطی و به منظور نذر روشن کردند. شمع مرکز کیک هم، ( روشنایی زندگی ) نام داشت.

یکی از دسرهای خوشمزه است که از زمان های قدیم طرفداران زیادی داشته است. در این مقاله طرز تهیه انواع کیک های خانگی را همراه با نکات مهم آن و تاریخچه‌ی جذاب پیدایش کیک و کیک تولد را بیان می‌کنیم. به زمان‌های قدیم بر می‌گردد واژه‌ی کیک از کلمه‌ (کاکا) در زبان وایکینگ ها گرفته شده است و به معنی شیرینی آردی شیرین شده با شکر یا عسل است.

ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما

کیک‌ها از ترکیبات آرد، تخم مرغ، شیر، ماده شیرین کننده و طعم دهنده‌ها تهیه می‌شوند. به معنای واقعی کلمه هزاران دستور غذای کیک وجود دارد (برخی از آن‌ها مانند نان ساده و برخی غنی و استادانه هستند) و بسیاری از آن‌ها قرن‌ها قدمت دارند. کیک‌ها را در فر می‌توان پخت، حتی بعضی از آن‌ها بدون نیاز به فر هم درست می‌شوند. کیک‌ها به چند دسته‌ی غیرچرب، کیک‌های فومی ، کیک‌های اسفنجی ، کیک خامه ای و کیک‌های کره‌ای تقسیم می‌شوند.

کیک کره ای یا کیک های پخته شده با روغن قنادی، متداول ترین و شناخته شده ترین کیک‌ها و در واقع همان کیک لایه‌ای کلاسیک هستند که برای سرو در جشن های تولد، عروسی‌ها و دیگر مناسبت‌ها با لایه‌های مرطوب و شیرین، روکش‌های خامه‌ای لذیذ و تزئینات هوس انگیز تهیه می‌شوند. آنچه کیک‌های کره‌ای را از دیگر انواع کیک متمایز می‌کند، میزان بالای چربی (کره، روغن قنادی یا روغن مایع) موجود در آن نسبت به تعداد تخم مرغ مصرفی است.

نکته مهم در پخت همه کیک ها

در پختن کیک اگر اولین تجربه شماست، ازرایج ترین مشکلات در پختن کیک که اتفاق می افتادو راه حل هایی برای جلوگیری از پیش آمدن این مشکلات

 پف کردن کیک

 علت پف کردن کیک وارد شدن هوا در مخلوط تخم مرغ و شکر است. دومین عاملی که در پف کردن کیک مهم است حرارت فر در طول پخت است مایع درون کیک است که در اثر حرارت بخار می‌شود و از کف کیک خارج می‌شود. حرارت یکی از عواملی است که باعث بزرگ شدن حباب‌های هوی داخل کیک می‌شود.


پخته شدن کامل کیک

در هنگام پخت کیک نباید چند بار در فر را باز کرد و فقط زمانی که کاملا از پخت کیک مطمئن شدید باید آن را از فر خارج کنید، شناخت زمان دقیق پخت کیک اهیمت دارد. چند از نشانه‌های پخته شدن کیک

رویه‌ کیک باید قهوه‌ای طلایی شود.

لبه‌های کیک باید به تدریج جمع شده و از دیواره‌های قالب فاصله بگیرد.

ظاهر کیک باید سفت باشد و با تکان‌های خفیف نلرزد.

با خلال دندان به روی کیک ضربه بزنید، خلال دندان نباید به کیک بچسبد. همچنین اگر خلال دندان را در مرکز کیک فرو کنید و بیرون بیاورید، اگر خلال دندان تمیز باشد یعنی کیک پخته است و اگر کمی از مایع کیک روی خلال دندان مانده باشد یعنی کیک هنوز کامل نپخته است.

سطح کیک را به آرامی و با انگشت فشار دهید، نباید فرو برود و جای انگشت باید دوباره به حالت اول بازگردد.

برای حداقل زمان پخت نیز از زمان سنج می‌توانید استفاده کنید. لطفا به کیک در حال پخت سر نزنید. با هر بار باز کرن در فر، دمای آن تغییر می‌کند و کیک خراب می‌شود که بدترین وضعیت، وا رفتن کیک است. تنها استثنایی که وجود دارد، کیک پنیری است که تابع قوانین خاص خودش است.


سرد کردن کیک

قبل از دست زدن به کیک، حتما آن را خنک کنید. پس از پخت کامل، کیک را برای مدتی در قالب نگه دارید تا خنک شود. اگر به اندازه‌ی کافی خنک نشود، به قالب می‌چسبد، نیمی از آن بیرون می‌آید و نیمی دیگر، چسبیده در قالب می‌ماند. توری‌های فلزی و سینی‌های نرده دار، ابزار مناسبی برای خنک شدن کیک پس از خروج از قالب هستند. فضای بین نرده‌های سینی به جریان هوا در اطراف کیک کمک می‌کند.


 روش‌های ویژه‌ای خنک انواع کیک‌ها

کیک پنیری : قبل از خارج کردن قالب کمربندی از فر، مدتی صبر کنید تا کیک کاملا خودش را بگیرد. کیک را در دمای اتاق خنک کنید، سپس روی قالب را با کیسه‌ی پلاستیکی بپوشانید و برای چند ساعت در یخچال قرار دهید. یک شب بماند بهتر است. پس از خنک شدن کامل کیک، اطراف آن را به کمک کارد کره از دیواره‌ی قالب جدا کنید و دیواره را با احتیاط از دور کیک بردارید.

کیک اسفنجی : به دلیل وجود هوای زیاد در مایه و احتمال وا رفتن کیک، مرحله‌ی خنک شدن به صورت وارونه انجام می‌گیرد. آسان‌ترین راه برای این کار، استفاده از قالب میان تهی لوله بلند است. قالب را وارونه روی لوله‌ی آن قرار دهید و کیک را خنک کنید. اگر قالب لوله بلند ندارید، اصلا نگران نشوید و قالب را وارونه روی گردن یک بطری یا یک قیف ضد حرارت قرار دهید. اگر بطری مناسب هم در دسترس ندارید، چند فنجان هم ارتفاع را برعکس روی میز بگذارید و لبه‌های قالب را با دقت روی آن‌ها قرار دهید. چند ساعت صبر کنید تا کیک کاملا خنک شود. سپس، قالب را به حالت اول برگردانید، روی میز بگذارید و اطراف کیک را به کمک تیغه‌ی کارد از دیواره‌ قالب جدا کنید. بشقابی را روی دهانه‌ی قالب لوله دار (میان تهی) قرار دهید و با برگرداندن هم زمان قالب و بشقاب، کیک را در بشقاب بگذارید.

تغییرات شدید دما، حرارت بیش از اندازه‌ فر، هوادهی زیاد مایه ی کیک، پخت طولانی یا خنک شدن در جریان باد گاهی اوقات نیز با وجود تمام تلاش‌ها، باز هم ترک خوردگی کیک می‌شود، اما نگران نباشید، تأثیری در مزه‌ کیک نخواهد داشت.

تزیین کیک

روی کیک را با میوه تزئین کنید. هر نوع میوه‌ای مناسب است. در صورت استفاده از موز یا هلو، آن‌ها را قبل از قرار دادن روی کیک، برای مدت کوتاهی در آبلیمو بخوابانید تا رنگشان قهوه‌ای نشود. شکلات ذوب شده را قطره قطره روی کیک بریزید. چنگالی را در شکلات ذوب شده فرو کرده و با قطره‌های شکلات، سطح کیک را طراحی کنید. این کار ظاهر جدیدی به کیک می‌دهد. بی دلیل نیست که می‌گویند: شکلات حلال مشکلات است. در صورت وارفتن کیک در فر ، آن را تکه تکه کنید و در فوندوی شکلات بزنید. بافت کیک ناهموار می‌شود، اما اهمیتی ندارد.همه می‌توانند کیک بپزند. کار آسانی است، اگر نگرانی هایی درباره ی پخت کیک دارید، کاملا بی‌دلیل است. بی‌تجربه ترین افراد در امور آشپزخانه هم می‌توانند کیکی قابل قبول درست کنند. پس از تصمیم گیری برای پختن کیک، نوبت به انتخاب نوع آن می‌رسد.


نان و کیک به اصطلاح کیک برای نان‌های کوچکتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. اولین نمونه‌ها در بین بقایای روستاهای نوسنگی یافت شد که باستان شناسان کیک‌های ساده ساخته شده از غلات خرد شده، مرطوب، فشرده شده و احتمالا پخته شده بر روی یک سنگ داغ را پیدا کردند. در دوره روم، نام کیک (برگرفته از اصطلاح یونانی) placenta به معنای جفت شد. رومی ها به آنها “لیبوم” نیز می‌گفتند و در درجه اول به عنوان هدیه‌ای برای خدایان خود مورد استفاده قرار می‌دادند. جفت بیشتر شبیه کیک پنیر بود.


نان و کیک با گذشت سال‌ها قابل تعویض شد. خود این کلمات از اصل آنگلوساکسون هستند و این احتمال وجود دارد که از اصطلاح کیک برای نان‌های کوچکتر استفاده شده باشد. کیک‌ها معمولا برای مناسبت‌های خاص پخته می‌شدند زیرا با بهترین و گرانترین مواد موجود در اختیار طبخ قرار می‌گرفتند. هرچه ثروتمندتر بودید‌، به احتمال زیاد کیک را به طور مکرر مصرف می‌کنید.

در اواسط قرن 18 میلادی، مخمر به عنوان یک عامل افزایش کیک به جای تخم مرغ ها، مورد استفاده قرار نمی گرفت. کیک‌ها به عنوان سمبل سلامتی توسط آشپزهای اولیه آمریکایی در سواحل شرقی در نظر گرفته می‌شدند که هر منطقه از این کشور کیک‌های مورد علاقه‌های خود را دارند. تا اوایل قرن نوزدهم، به دلیل انقلاب صنعتی، مواد اولیه پخت به دلیل تولید انبوه و راه آهن مقرون به صرفه تر و در دسترس تر می‌شدند. مواد ترکیب کننده مدرن مانند جوش شیرین و بکینگ پودر اختراع شد.

okala

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده