بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو غذایی سنتی ایرانی و فوق العاده خوشمزه ایست این نوع طبخ برنج حتی خالی آن لذیذ است و این غذا را معمولا با گوشت ، ماهیچه و یا مرغ هم سرو میشود و بستگی به تهیه مواد اولیه و در دسترس بودن آن است ولی اگر شما بخواهید حتی می توانید بجای شوید و باقالی از سبزی پلویی هم استفاده کنید و بهر حال این پلوخوشمزه‌ترین غذای ایرانی است

باقالی پلو با ماهیچه یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی و طرفداران خود را داراست و پیشینه این غذای مجلسی به درباره صفویه برمی‌گردد و البته که در ابتدا غذای محبوب شاهان و درباریان بوده است.

مواد لازم برای ۴ نفر

ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما

۴ عدد ماهیچه گوسفندی

۴ عدد پیاز متوسط خلال شده

۳ حبه سیر درسته

۳ عدد برگ بو

۱ عدد چوب دارچین

۱ عدد فلفل دلمه برش خرده

  نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

 زعفران دم کرده به مقدار دلخواه

مواد لازم : برای پلو

۳ پیمانه برنج

۲ پیمانه باقالی

۲ پیمانه شوید خرد شده تازه خرد شده


طرز تهیه:

پیازها را خلالی خرد و نیمی از آن‌ را در قابلمه بریزید و تفت دهید. وقتی پیازها سبک شدند ماهیچه‌ها را روی آن بچینید، حبه‌های سیر و بقیه پیازهای خلالی را هم روی ماهیچه‌ها بریزید. فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم کرده غلیظ و کمی آب را اضافه کنید.

برگ بوها و چوب دارچین را هم روی سایر مواد بگذارید و درب قابلمه را ببندید. ۳ ساعت روی شعله ملایم گاز ماهیچه را بپزید. در این مدت چند بار ماهیچه‌ها را زیر و رو کنید تا یکدست پخته شوند. در نهایت باید یک سوپ ماهیچه خیلی غلیظ داشته باشید که در کنار باقالی پلو با ماهیچه سرو کنید. بعد از ۳ ساعت نمک را اضافه کنید و ۱ الی۱/۵ساعت دیگر برای پخت به ماهیچه زمان بدهید.البته شما می توانید از هویج و سیر کامل و یا پیازهای درسته هم استفاده کنید.


باقالی پلو ابتدا برنج را بشورید و ۱ الی دو ساعت در آب و نمک خیس کنید. باقالی‌ها را هم بشورید و ۵ دقیقه در آب بپزید و کف روی آن را بریزید و آبکش کنید چون در غیر این صورت رنگ پلو را تیره می‌کنند. این ترفند برای زود پختن باقالی است.


در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را در آن بپزید. باقالی‌های آبکش شده را هم به برنج در آب جوش اضافه کنید برای اینکه برنج دانه دربیاید و له نشود وقتی یک روی برنج دو ترک افتاد آن را آبکش کنید. برنج و باقالی را با هم مخلوط کنید و شوید را هم اضافه کنید. می‌توانید به جای شوید تازه از یک مشت شوید خشک هم استفاده کنید. می‌توانید شوید را به صورت لایه لایه هم در قابلمه لا به لای برنج بریزید.

کف یک قابلمه روغن بریزید و تهدیگی که دوست دارید را بگذارید. در قابلمه لایه لایه ترکیب باقالی و برنج و شوید را بریزید یا همان ترکیب باقالی و برنج و شویدی که مخلوط کرده بودید را بریزید و گنبدی شکل کنید و دم بگذارید. بعد از دم کشیدن برنج روی آن کره آب شده محلی یا روغن شده بریزید. در پایان ماهیچه را در کنار باقالی پلو سرو کنید.

نکته :

طرز تهیه ماهیچه گوساله یا دنبالچه هم مثل ماهیچه گوسفندی است با این تفاوت که ماهیچه گوساله کمی دیرتر می‌پزد و مدت زمان پخت آن طولانی‌تر است.

باقالی پلو با ماهیچه پسران کریم که بسیار مشهور است به همین ترتیب پخته می‌شود با این تفاوت که ماهیچه را به همراه پیاز داغ جدا از برنج سرو می‌کنند. البته چلو ماهیچه پسران کریم مشهورتر است. برای اینکه یک پیاز داغ مجلسی مثل پسران کریم داشته باشید بعد از پخت ماهیچه آن‌ را از قابلمه بیرون بیاورید و پیازهای روی ماهیچه‌ها را با پیازهای زیر ماهیچه مخلوط کنید و خوب سرخ کنید تا عسلی و کاراملی شوند. در صورت تمایل می‌توانید پیاز داغ مجلسی را هم جداگانه تهیه کنید و روی باقالی پلو با ماهیچه بریزید تا همان باقالی پلو با ماهیچه تیپیکال پسران کریم را داشته باشید.

برای درست کردن ماهیچه گوسفندی به هیچ وجه به آن آب اضافه نکنید. پیاز و ماهیچه به اندازه کافی آب می‌اندازند. اما برای درست کردن ماهیچه گوساله یک لیوان آب اضافه کنید تا خوب مغز پخت شود.

ادویه باقالی پلو

 اگر باقالی پلو را با گوشت گردن درست می‌کنید موقع دم پلو روی آن مقداری دارچین بپاشید. برای باقالی پلو با ماهیچه یا گوشت می‌توانید چند حبه سیر به برنج موقع دم کشیدن اضافه کنید. کمی زردچوبه هم موقع آبکش کردن برنج به آن اضافه کنید. یک روش عالی و خوش عطر هم این است که مقداری برنج را با زعفران دم کرده مخلوط کنید و موقع سرو روی باقالی پلو بریزید. اضافه کردن دارچین هم به باقلی پلو برای سرو در کنار ماهیچه گوسفند و گوساله هم فکر خوبی است.

 طرز تهیه سبزی پلو با ماهیچه مجلسی هم به همین ترتیب است. با این تفاوت که اگر طعم باقالی را دوست ندارید یا به آن حساسیت دارید فقط شوید به پلو اضافه کنید.


باقالی پلو با گوشت گردن را به همین ترتیب درست کنید. البته ۱ لیوان آب برای درست کردن گوشت گردن به آن اضافه کنید.

باقالی پلو را با باقالی خشک هم درست می‌کنند. برای این کار باقالی خشک را با مقداری آب مثل لپه بپزید و موقع دم گذاشتن باقالی پلو با برنج و شوید دم کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده