مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آموزش پخت آش شولی غذای سنتی یزد

آموزش پخت آش شولی غذای سنتی یزد

پختن و چشیدن غذاهای سنتی هر شهر و روستایی می تواند یکی از تجربه های جالب و هیجان انگیز شما باشد. آش، غذایی سنتی است که انواع آن در شهرهای مختلف طبخ می شود و در سفره هر خانواده ایرانی حضور دارد.

آش شولی یکی از آش‌های یزدی است که در حین سادگی، خوشمزه نیز هست. در اصل چاشنی این آش، سرکه است ولی می‌توانید آن را با رب انار هم سرو کنید.


هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان مطلب مرتبط هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان

مواد لازم :

1/5 کیلو گرم سبزی شامل اسفناج وشوید، تره، جعفری و چندساقه شنبلیله

1/5 پیمانه آرد

   2 عدد چغندر بزرگ

   3 عدد پیاز

   2 قاشق غذا خوری نعناع خشک

   2 قاشق مربا خوری زردچوبه

   1 پیمانه عدس

      روغن به میزان لازم برای پیاز و نعناع داغ

      نمک به میزان لازم

      سرکه به میزان دلخواه

طرز تهیه:

در این آش اسفناج بیشتر از باقی سبزیجات است. ابتدا چغندر را پوست کنده، سپس آن را به صورت خلالی برش داده و با مقداری آب روی حرارت گذاشته تا نیم پز شود. بعد از نیم پز شدن چغندر، عدس و سبزی خرده شده را به آن اضافه و گذاشته تا ترکیب کاملا بپزد.در این فاصله نعناع و پیاز داغ را آماده و با زردچوبه کمی هم زده تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.


به آرد حدود 4 تا 5 لیوان آب اضافه کرده و سپس خوب هم زده تا یکدست و صاف شود و بهترین کار همیشه آرد و آب را توی یک شیشه بریزید و درب آن را بسته و تکان دهید. وقتی سبزی و عدس پخته شد 1/2پیاز داغ را به آش اضافه کرده و بگذارید تا چند جوش بزند.ابتدا حدود 4 لیوان آب جوش به آش اضافه و سپس آرد ترکیب شده را به آرامی به آش اضافه کنید وخوب هم زده تا آرد گلوله نشود.


اگر دیدید آش خیلی غلیظ شد کمی آب به آن اضافه کنید و سپس آن را خوب هم زده تا غلظت آن مثل سوپ شود. نمک و فلفل آش را به میزان دلخواه بریزید، به آن نعناع و باقی پیاز داغ و سرکه را اضافه کرده و گذاشته تا چند جوش زده تا بوی تند سرکه کم شود.اگر سرکه دوست نداشتید می توانید آش را با رب انار میل نمایید.


خواص آش شولی یزد

این آش به علت داشتن ویتامین‌های A ، E ، C ، لوتئین و زآگزانتین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

با وجود آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، اسید فولیک، ویتامین‌های B و K تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد و نقش مؤثری در درمان کم خونی کودکان و تقویت رشد آن‌ها دارد.

شولی به علت وجود بتالین به کاهش علائم گواتر کمک و کم‌کاری تیروئید را هم درمان می‌کند.

شولی تأثیری چشمگیر در سلامتی سیستم قلبی و عروقی بدن دارد.

این آش به علت داشتن فیبر فراوان به بهبود عملکرد روده‌ها، هضم بهتر غذا و رفع یبوست کمک می‌کند.

شولی قند، فشار و چربی خون را کنترل می‌کند.

این آش نقشی مؤثری در تقویت حافظه و استخوان‌ها، رفع درد و ورم معده، درمان و بهبود کبد چرب، سرماخوردگی، شادابی و طراوت پوست و مو، افزایش اشتها و سوخت و ساز بدن دارد.

شولی با وجود مایعات زیاد، آب مورد نیاز بدن را تامین می کند که از جمله راهکارهای مقابله با یبوست است و به همین دلیل افراد نباید نگران زیاده‌روی در مصرف آن باشند.

yazdnews

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده