بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آموزش پخت خورش بامیه

آموزش پخت خورش بامیه

خورش بامیه یکی از غذاهای سنتی و اصیل جنوبی است که در سایر کشورها و یا استانها با طعمها و مزه های مختلف تهیه میشود در جنوب فقط از تمر هندی و یا بامیه را خرد میکنند و یا درسته استفاده میشود و خورش بامیه یکی از لذیذترین و خوشمزه ترین خورش ها است.طبع بامیه سرد و تر است. درباره ارزش غذایی بامیه چه می‌دانید؟ گیاه بامیه ارزش غذایی فراوانی دارد؛ از پروتئین گرفته تا چربی، کربوهیدرات، فیبر و ویتامین c در این گیاه یافت می‌شود؛ بامیه سرشار از کلسیم است که از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

مواد لازم:

300 گرم گوشت گوسفندی

200 گرم بامیه

1/4 یک بسته تمبر هندی

1/5 قاشق غذاخوری رب گوجه

1 حبه سیر رنده یا له شده

1 عدد پیاز ریز خرد شده

 نمک فلفل زردچوبه و زیره به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا کمی روغن در قابلمه بریزید و روی حرارت گذاشته تا گرم شود و بعد پیاز را اضافه و تفت داده تا نرم و سبک شود و بعد سیر را هم اضافه و کمی تفت داده تا عطر سیر آزاد شود و بعد گوشت را هم روی ترکیب بریزید و خوب تفت داده تا آب اضافه آن تبخیر و گوشت کمی سرخ و قهوه ایی شود.

ادویه ها را هم اضافه و بعد از کمی تفت دادن رب گوجه و مقدار کمی آب بریزید تا حدی که روی سطح گوشت را بگیرد بعد از جوش امدن حرارت را کم کرده و گذاشته تا گوشت تقریبا پخته شود.

بامیه‌ها را با کمی روغن در تابه سرخ کرده و به خورش اضافه و گذاشته تا با هم بجوشد و پخته ولی له نشود.


تمر هندی را با کمی آب خوب هم زده و گذاشته تا خوب شیره و گوشت از هسته جدا شده و آن را پس از صاف کردن توی خورش بریزید تا خورش به روغن بیافتد.


گیاه بامیه

باعث هضم غذا می‌شود، بامیه سرشار از فیبر فراوان است که به دستگاه گوارش کمک میکند، مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که فیبر بالای موجود در بامیه از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند و سرطان روده را بهبود می‌بخشد.

مصرف بامیه یا آب آن به دلیل وجود پلی ساکارید ها خاصیت چربی سوزی دارد و شما را لاغر می‌کند. مصرف منظم بامیه خورشتی، چه به صورت خام یا پخته از چاقی جلوگیری می‌کند؛ زیرا بامیه از مواد غذایی کم کالری با فیبر فراوان و مواد معدنی غنی است.

فیبر موجود در بامیه به شما احساس سیری طولانی مدت می‌دهد و مثل یک ضد اشتها عمل می‌کند. بامیه خاصیت دیورتیک و ادرار آوری دارد که به دفع آب اضافی بدن کمک می‎کند و باعث کاهش وزن و لاغری می‎شود؛ معجزه آب بامیه برای لاغری را همین امروز به واقعیت تبدیل کنید.

یکی از فواید بامیه خشک، کنترل قند خون و دیابت است. بامیه هم مثل میوه کیوی، سطح گلوکز خون و میزان کلسترول و چربی آن را تنظیم می‌کند.

از گیاه بامیه به عنوان یک سم زدای طبیعی بدن استفاده می‌شود؛ این سبزی ماده لزجی دارد که به دفع مواد زائد و سموم سیستم گوارش و کبد کمک می‎کند.

خوردن بامیه ریسک ابتلا به آلزایمر و دیگر بیماری های عصبی را کاهش می‌دهد؛ زمانی که شما به صورت مرتب این گیاه را مصرف کنید، آسیب هایی که به مغز وارد شده است، ترمیم می‌شوند؛ بامیه مثل کندر حافظه را تقویت می‌کند.

فولات موجود در گیاه بامیه باعث سلامت قلب و عروق می‌شود؛ این ماده با افزایش نیتریک اسید می‌تواند از قلب شما محافظت و با رادیکال های آزاد مقابله کند. آب بامیه گرفتگی رگ های خونی را برطرف می‌کند.

هر 1/2 فنجان بامیه پخته شده حدود 37 میکروگرم فولات دارد که به سوخت و ساز کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی کمک می‌کند. فولیک اسید یا همان ویتامین B9 موجود در بامیه یک ماده ضروری برای خانم های باردار است.

 اگر حامله هستید، خورشت بامیه را امتحان کنید؛ مصرف بامیه در شیردهی هم بسیار مفید است. همچنین گیاه بامیه برای تعادل هورمون های زنانه بسیار مفید است و از عفونت های ادراری جلوگیری می‌کند.

بامیه یک ملین طبیعی است که روده بزرگ را نرم و لزج می‌کند. محتوای فیبری بامیه می‌تواند آب را جذب کرده و روده بزرگ را منعطف تر کند؛ در این صورت، یبوست شما بر طرف خواهد شد. بامیه عمل دفع را با لغزنده کردن روده بزرگ، آسان تر می‌کند.

 افسردگی فصلی دارید، در کنار زعفران و گل گاو زبان، بامیه بخورید. منیزیم موجود در گیاه بامیه می‌تواند اعصاب شما را آرام کند. بهتر است در کنار دمنوش های گیاهی، بامیه را هم امتحان کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده