مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اسموتی بلوبری یا زغال اخته

 اسموتی بلوبری یا زغال اخته

این اسموتی مخصوص هرکسی است که به خوشمزگی و خوردن آن اعتقاد دارد ، در این حالت آن را تهیه و بنوشید. مواد تشکیل دهنده این نوشیدنی بسیار نشاط آور شامل جو ، ماست یونانی وانیل و بلوبری است که با ترکیب این مواد شما یک نوشیدنی دارای پروتئین ، فیبر و قند مقوی خواهید داشت.


مواد لازم : برای 1 لیوان


230 گرم بای یا آب بلوبری(بای فقط یک طعم دهنده طبیعی و بدون شیرین کننده مصنوعی)

 1/2 فنجان جو پرک شده

  2 عدد موز یخ زده

  2 فنجان زغال اخته یا بلوبری یخ زده

  1 فنجان ماست یونانی وانیلی

  1 قاشق چایخوری پودر پروتئین وانیل اختیاری


طرز تهیه :

همه مواد را در مخلوط کن پرقدرت بریزید و با هم خوب مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند و اگر با غلظت بیشتر دوست دارید آب بلوبری یا همون بای بیشتری استفاده کنید. توی یک لیوان یا کاسه بریزید و بسته به غلظت با نی یا قاشق میل کنید.


درباره بلوبری

بلوبری که به نام های زغال اخته آبی، تمشک آبی یا قاراگیله هم شناخته می شود میوه ای تابستانی از سرده ی سیاه گیله است که به رنگ آبی تیره یا بنفش یافت می شود، طعم بلوبری شیرین می باشد.طبیعت بلوبری سرد و خشک می باشد. زغال اخته حاوی مقادیر بالای ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین E، آهن، مس، روی، پتاسم، منگنز، ترکیبات فنلی مانند کورستین، کپسفور، میریستین و اسید کلروژنیک و آنتی اکسیدان آنتوسیانین است.

بلوبری تازه را برای تهیه سالاد میوه، شربت و کوکتل بلوبری، ژله بلوبری، مربای بلوبری، کیک و پای بلوبری و بلوبری خشک را به عنوان نوعی خشکبار مانند آلبالو خشک مصرف می کنند.


بلوبری بومی آمریکاری شمالی بوده و در سال 1930 به اروپا وارد شده است، در حال حاضر آمریکا بزرگترین تولید کننده بلوبری، تمشک آبی یا زغال اخته آبی در جهان می باشد.


هر دانه بلوبری به تعبیری یک بسته کوچک مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد لازم برای بدن است. بلوبری تقریبا عاری از چربی، کلسترول و سدیم، ولی در عین حال سرشار از پتاسیم و ویتامین C می باشد. قند طبیعی موجود در بلوبری هم بر خلاف برخی میوه ها باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی گردد. بلوبری همچنین حاوی برخی مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد.


میزان ویتامین C موجود در یک فنجان بلوبری جوابگوی یک چهارم نیاز روزانه بدن می باشد. ویتامین C و مواد آنتی اکسیدان فراوان موجود در بلوبری، باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن می شوند، که از عوامل اصلی اکسیداسیون سلولی، ایجاد سرطان و پیری به شمار می آیند. مواد آنتی اکسیدان همچنین به از بین بردن سلولهای سرطانی کمک می کنند.


مصرف مداوم بلوبری می تواند به سلامت قلب و عروق کمک نماید. مواد آنتی اکسیدان موجود در این میوه جلوی اکسیدشدن کلسترول LDL و سایر چربی ها را می گیرند. اکسیدشدن چربی ها مقدمه آسیب به دیواره رگها و شروع مراحل تصلب شرائین، بالا رفتن فشارخون و آغاز بیماری های قلبی عروقی می باشد. وجود پتاسیم فراوان در این میوه نیز باعث دفع سدیم از کلیه ها و کاهش فشارخون می گردد که عامل دیگری در کمک به سلامت قلب می باشد. مواد موجود در بلوبری به روشی دیگر هم به کاهش فشار خون کمک می نمایند و آن رقیق کردن خون و گشاد کردن رگها می باشد. باید توجه داشت با وجود خواص مفید بلوبری، افرادی که داروهای رقیق کننده خون را مصرف می نمایند، نباید در مصرف این میوه زیاده روی نمایند.


بلوبری جزو میوه های شیرین با میزان کالری متوسط و فیبر غذایی فراوان می باشد. ترکیب و نسبت قندهای ساده موجود در بلوبری به نحوی است که باعث افزایش ناگهانی قند خون نیز نمی گردد. مجموع این خواص باعث می گردند که حتی مصرف بلوبری در سه وعده غذایی در طول روز، باعث افزایش وزن و یا بالا رفتن قند خون نگردد. افزایش قند خون و وزن، از عوامل مقاومت سلولهای بدن به انسولین و ایجاد دیابت نوع دو هستند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده