بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آموزش پخت غذای سنتی گیلان ترشه شامی

آموزش پخت غذای سنتی گیلان ترشه شامی

بیشترین تنوع غذایی را استانهای شمالی کشور را دارنند و بخاطر محصولات غذایی متنوع و خوشمزه بخاطر شرایط آب و هوایی از نظر تنوع غذایی با سایر استانهای کشور متمایز شده است.

از قدیمی‌ترین و خوشمزه ترین غذاها شامی ترش سنتی گیلان یا تورشه شامی، تورشه آب که ساده و سریع و فوری هم با رب گوجه و هم با رب انار طبخ می‌شود و شما میتوانید بجای گوشت با سویا بصورت گیاهی درست کنید.

مواد لازم : برای 6 نفر

هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان مطلب مرتبط هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان

400 گرم گوشت مخلوط چرخ کرده

1/2 قاشق چایخوری گلپر

1/2 لیوان آب غوره یا آب نارنج

 5 قاش غذاخوری رب گوجه فرنگی

1 قاشق مرباخوری رب انار ترش

1 قاشق مرباخوری زعفران دم کرده غلیظ

1 قاشق غذاخوری جعفری ساطوری خرد شده

1 قاشق غذاخوری سبزی چوچاق یا سبزی انار بیجه اختیاری

1 قاشق مرباخوری آرد برنج

1 عدد تخم مرغ

1 حبه سیر رنده شده

1 عدد پیاز رنده شده

 1 عدد سیب زمینی رنده شده

 2 لیوان آب جوش

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه

طرز تهیه : سس غذا

در یک تابه مقداری روغن بریزید و رب گوجه فرنگی را در آن تفت دهید تا رنگ رب باز شده و طعم خامی آن گرفته شود. وقتی رب خوب تفت خورد، رب انار، آب غوره یا آب نارنج و 2 لیوان آب جوش را به آن اضافه کنید. صبر کنید تا سس روی شعله ملایم گاز غلیظ شود.

توی یک کاسه مناسب پیاز و سیب زمینی را رنده و اب اضافه ان را کاملا بگیرید، سیر ، تخم مرغ، گوشت، زعفران، نمک و فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه، آرد برنج، گلپر، جعفری ساطوری خرد شده و اگر چوچاق دارید اضافه کرده و تمام مواد را خوب با هم مخلوط و ورز دهید.

شامی را به اندازه یک نارنگی بردارید و گرد یا بصورت تخت و لوله ایی در دست فرم داده و فرم آن بستگی به سلیقه شما دارد ، در یک تابه جداگانه مقداری روغن بریزید و وقتی روغن داغ شد، ترشه شامی را در روغن سرخ کنید. وقتی ترشه شامی‌ها سرخ شدند در سس قرار داده تا در سس کمی بجوشد، شامی ترش را برای وعده های غذایی خود با نان یا برنج و سیب زمینی سرخ کرده انواع ترشی ها و سبزی های تازه سرو کنید.


نکته :

شامی ترش خوشمزه رودباری و ترشه شامی ماسوله هم به همین ترتیب است. اگر می‌خواهید شامی ترش را به صورت گیاهی درست کنید از سویا به جای گوشت استفاده کنید. سویا را 20 دقیقه خیس کنید و سپس آبکش کرده، آب آن را خوب بگیرید و به جای گوشت در مواد شامی ترش بگذارید.


بد نیست بدانید لرستانی‌ها هم غذای شامی ترش را درست می‌کنند. در واقع شامی ترش لرستانی‌ها که به همین ترتیب با رب انار پخته می‌شود به «شامی کوو» مشهور است و به نحوی طرز تهیه شامی کباب لرستانی‌هاست.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده