بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آموزش قطاب شیرینی سنتی یزد

آموزش قطاب شیرینی سنتی یزد

یزد یکی از شهرهایی است که نام آن با مزه شیرینی های خوشمزه اش عجین شده و در میان ایرانیان از طرفداران و شهرتی فراگیر برخوردار گشته است. برخی از این شیرینی های لطیف و دوست داشتنی عبارتند از: باقلوا، قطاب، انواع لوز، حاجی بادام، کیک یزدی که طعم اصیل و دلنشین آن ها از دل مهربان مردم این سرزمین وام گرفته شده و بی شک هرچه از دل برآید بر دل نشیند.

مواد لازم:

1/2 لیوان روغن جامد

2 لیوان آرد

1 لیوان ماست

2 عدد زرده تخم‌مرغ

هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان مطلب مرتبط هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان

1 قاشق مربا خوری بکینگ پودر

مواد میانی قطاب

1/4 قاشق چایخوری پودر هل

1/3 فنجان گلاب

1 لیوان گردو، بادام، پسته و فندق چرخ شده

1 لیوان پودر شکر

طرز تهیه :

برای تهیه قطاب می‌توانید از هر مغزی به تنهایی یا مخلوط چند مغز استفاده نمایید. مغز‌ها را چرخ کرده و با پودر شکر و پودر هل و گلاب مخلوط کرده و به صورت خمیر درآورید.


برای تهیه خمیر قطاب

هم ابتدا، ماست و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و در ظرف گودی بریزید. زرده‌های تخم‌مرغ و روغن را به آن اضافه کنید و مواد را کاملا مخلوط کنید تا خمیری لطیف به دست آورید. خمیر را در ظرف دربسته بگذارید و دو ساعت به آن استراحت دهید.


در مرحله بعد خمیر را روی سطح صاف به قطر چند میلی باز کنید و با لیوان یا قالب گرد، قالب بزنید و از مواد میانی، روی خمیر قالب زده شده بریزید و آن را به صورت گل جمع کنید و بپیچید که مواد از آن بیرون نریزد.


در ظرف گودی مقداری روغن بریزید و آن راخوب داغ کنید و قطاب‌های پیچیده شده را در روغن داغ سرخ کنید و در صافی بگذارید تا روغن اضافی آنها کشیده شده و سرد شوند.سپس روی آنها پودر شکر بپاشید و در ظرف مناسب در بسته بگذارید.

نکته :

 تنوع شیرینی‌های سنتی یزد خیلی زیاد است، به همین خاطر هم به یزد، شهر شیرینی ایران می‌گویند. اما بین ده‌ها شیرینی، قطاب حرف اول و آخر را می‌زند. قطاب یزد به خاطر عطر و طعم و اندازه‌اش محبوب قلب‌ خیلی‌هاست، قطاب را با آرد، زرده تخم مرغ، روغن و شکر درست می‌کنند و داخلش را با پودر قند، خلال بادام، پودر هل و گلاب پر می‌کنند. عمر اولین قطاب‌ها به بیش از 100سال پیش و ظهور اولین کارگاه‌های شیرینی‌پزی در یزد برمی‌گردد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده