بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» خورش قیمه یا دوغ پا غذای سنتی بلوچستان

خورش قیمه یا دوغ پا غذای سنتی بلوچستان

ایرانیان متناسب با موقعیت جغرافیایی و منطقه ای که در آن زندگی می کنند، امکانات و همچنین مواد اولیه خاصی برای تهیه یک غذا دراختیار دارند به همین دلیل هر نقطه از کشور غذاهای محلی خاص خود را دارد، که بسیار مقوی و لذیذ هستند، در نقاط مختلف کشور، متناسب با امکاناتی که در اختیار دارند غذاهای محلی مختلفی تهیه می شود. اما برخی از غذا هایی که در تمام نقاط کشور پخته می شود،

در بین اکثر مردم عمومیت دارد به همین دلیل جز غذاهای سنتی وملی به حساب می آید. از نظر فرهنگی بسیار غنی می باشد، فرهنگ آشپزی در بین مردم ایران از دیرباز بسیار پر رنگ بوده است. 

بلوچهای این شهر غذایشان را بیشتر با گوشت گوسفند میپزند و دوغ، پای ثابت سفره‌های‌شان است به طوری که نوشیدنی پرمصرف میان مردم زاهدان به حساب میاید.دوغ پا نوعی خورشت که بجای آب، با دوغ طبخ میشود.


مـواد لازم : برای 4 نفر


300 گرم گوشت گوساله خرد شده

1 پیمانه لپه

1 پیمانه پیاز خرد شده

2 قاش غذاخوری رب گوجه‌ فرنگی

6 پیمانه دوغ

2 قاشق‌ غذاخوری روغن

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران به میزان لازم

طرز تهیه :

کمی روغن در قابلمه بریزید و روی حرارت گذاشته تا گرم شود و بعد پیاز را اضافه و خوب تفت داده تا نرم و سبک شود و بعد گوشت خرد شده را هم اضافه کنید و خوب با هم تفت داده تا آب اضافه ان تبخیر و کمی به رنگ قهوه ایی یا سرخ شود.

لپه را هم اضافه و بعد از کمی تفت دادن باقی مواد مانند رب گوجه فرنگی ، ادویه ها ودوغ را اضافه کرده و گذاشته تا با حرارت ملایم پخته و پس از آنکه خورشت کاملاً پخت زعفران دم کرده را به همراه نمک به غذا اضافه کنید و به روغن بیافتد.


نکاتی درباره غذا

این غذا تقریبا 1100 کیلوکالری انرژی دارد.البته خوردن برنج با این غذا به این میزان انرژی، اضافه خواهد کرد.

این غذا با برنج سرو می‌شود که بهتر است به صورت کته شده استفاده شود.

سالاد ، سبزیجات با این غذا در کنار گوشت و برنجی که در دوغ پا وجود دارد به تکمیل شدن این وعده کمک بسیاری می‌‌کند.

نمکی که به این غذا اضافه می‌کنید، کم باشد. به جای رب گوجه‌فرنگی به آن گوجه‌ رنده شده‌ تازه بیفزایید و از لپه‌ بیشتر و برنج کمتر استفاده کنید تا با خوردن این غذا، انرژی دریافتی‌تان بیش از میزان مورد نیاز نشود.

گوشت استفاده شده در این غذا از منابع آهن است که توصیه می‌شود همراه آب مرکبات تازه به مصرف برسد. به این ترتیب آهن بیشتری جذب خواهد شد.

استفاده ازسبزیجاتی مانند هویج، فلفل‌ دلمه‌ای رنگی و گوجه‌فرنگی باعث جذب آهن بیشتری میشود.

از آنجایی که نیاز به ویتامین 2 B در شما بالاست، بهتر است که این غذا را با یک لیوان دوغ یا یک کاسه ماست نیز همراه کنید. به این ترتیب ویتامین بیشتری دریافت خواهید کرد. نکته‌ دیگر این که غذایتان را با سبزی‌جات تازه نظیر یک بشقاب سبزی‌خوردن بخورید زیرا سیگار کشیدن نیاز به ویتامین C را نیز بالا می‌برد.

آبگوشت ماهی؛ لنجو

تباهگ

آبگوشت زابلی

اوجیزک تخم مرغ

کشک زرد زابلی

هر شهر و استانی برای خودش نشانه هایی دارد که به نحوی شناسنامه آن شهر محسوب می شوند. از صنایع دستی گرفته تا مکان های گردشگری و غذاهای محلی، همه و همه نمادی از یک شهر و استان محسوب می شوند که اتفاقا مردمان آن منطقه تعصب خاصی نسبت به آنها دارند. البته گاهی به دلیل سیر و سفرهایی که همیشه باب بوده، این تحفه ها دست به دست چرخیده و به شهرهای دیگر قرض داده شده اند. برای مثال غذاهای محلی هر شهر و استانی، ممکن است در مکان هایی دیگر پخته و استفاده شوند و حتی دست مایه تغییر شده باشند. اما باید این نکته را به خاطر سپرد هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خودش دارد که همیشه با آن باقی می ماند.

غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت

از غذاهای سنتی ایرانی خوشمزه که بدون گوشت تهیه می شوند آشنا می کنم. این غذا ها هر کدام برای منطقه ای از کشور عزیزمان ایران می باشند، غذا ها شامل: کوکوی سبزی، خورشت گوجه سبز یا هلی قورو از مازندران، کله جوش از اصفهان، دمپخت عدس کلم شیرازی، یتیمک بوشهری، قره ماش شورباسی از ارومیه، گمنه خوزستان، رشته پلو کرمانشاهی، کشک کدو کرمانی، دیگچه مشهدی


غذاهای سنتی ایرانی با مرغ

غذای متنوع و متفاوتی می توانید با مرغ تهیه کنید، مثل انواع خورشت هایی نظیر فسنجان، زرشک پلو با مرغ، شوید پلو با مرغ، جوجه کباب، اکبر جوجه. مرغ یکی از پر طرفدار ترین غذا ها در بین ایرانیان است که با سبک های مختلفی آن را تهییه می کنند


غذای محلی تهران

سر گنجشکی، دمی بلغور جو، دمپختک، اشکنه اسفناج، آش شله قلم کار، والک پلو، ته‌ چین

غذاهای سنتی ایرانی بدون برنج

کوکو سبزی

کتلک

کوکو سیب زمینی

آبگوشت

انواع کباب

انواع آش


پیش غذاهای ایرانی

الویه

دلمه برگ

نون پنیر سبزی

انواع سوپ

انواع آش

سمبوسه

فلافل

میزا قاسمی

کشک بادمجان

نوشیدنی های ایرانی شامل شربتهای سنتی که با عرقیجات درست می شود و دوغ‌ محلی که‌ همراه‌ برخی‌ از سبزی‌های‌ معطر مانند پونه ، نعناع ، رزماری ، آویشن و گل رز استفاده می‌شود.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده