بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آموزش تهیه پودینگ شکلاتی با انار چیا

آموزش تهیه پودینگ شکلاتی با انار چیا

دانه‌های کوچک سیاه و سفید چیا از گیاهی به نام سالویا هیسپانیکا (Salvia Hispanica) به دست می‌آیند که از خانواده‌ نعناعیان است. دانه‌های چیا از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به تخم شربتی دارند. دانه چیا در گذشته جزو خوراکی‌های مهم بوده، چرا که می‌توانستند انرژی خوبی از مصرف آن دریافت کنند.


مواد لازم: برای 4 نفر

1/4فنجان تخم چیا

1/4 فنجان تراشه شکلات تیره(اختیاری)

 2 بسته پودر شیرشکلات شیری

هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان مطلب مرتبط هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان

   1 فنجان شیر، بادام، سویا، بادام زمینی و یا نارگیل

   1 فنجان بدون چربی ساده یونانی ماست، سویا و یا ماست نارگیل


مواد لازم: برای تزیین پودینگ انار

1/4 فنجان تخم چیا

1/2 جام دانه انار

 1 فنجان آب انار

 1 فنجان ماست ساده ، یا ماست سویا و یا ماست نارگیل


طرز تهیه:

 در یک کاسه متوسط، شیر، ماست، تخم چیا و دو بسته از شکلات شیری با هم خوب ترکیب وتوی 2/1 از ظرف های دلخواه را با این ترکیب پر کرده و در یخچال 1 ساعت قرار دهید. 

 در یک کاسه جدا متوسط، آب انار، ماست و تخم چیا را با هم ترکیب کرده و 2/1 باقی لیوان را با این مخلوط پر کنید. به مدت 1 ساعت در یخچال قرار داده تا بسته شود. روی آن را با شکلات و انارو کمی ماست ساده تزیین و سرو کنید.


ارزش غذایی


مقدار در هر وعده

کالری 249 کالری از چربی 54

چربی کل 6G 9٪

چربی اشباع شده 1G 5٪

0.3g چربی اشباع نشده مونو

8mg کلسترول 3٪

136mg سدیم 6٪

324mg 9٪ پتاسیم

کل کربوهیدرات 31g 10٪

5G فیبر غذایی 20٪

قند ها: 15G

18G پروتئین 36٪

ویتامین 10٪

ویتامین C 29٪

کلسیم 49٪

آهن 20٪

 درصد ارزش روزانه در یک رژیم غذایی 2000 کالری میباشد.


خواص چیا

چیا سرشار از مواد مغذی است ولی کالری کمی دارد، بدن ما قادر به استفاده از کالری موجود در فیبر نیست. پس اگر در محاسبه‌ی کالری، میزان فیبر موجود در چیا را حذف کنیم، 2 قاشق غذاخوری دانه چیا تنها ۱۰۱ کالری دارد. به همین دلیل دانه چیا یکی از بهترین منابع کم کالری جهان برای دریافت برخی از مواد مغذی مهم و ضروری برای بدن انسان است.


برای تکمیل شده خواص چیا باید به این هم اشاره کنیم که دانه چیا غله کامل (Whole Wheat) محسوب می‌شود، در حالت طبیعی بدون گلوتن است و معمولا به صورت ارگانیک پرورش داده می‌شود.وجود میزان زیاد آنتی‌اکسیدان در آن است. آنتی‌اکسیدان موجود در چیا از اکسید شدن چربی‌های موجود در دانه‌ها جلوگیری می‌کند.

هر چند مفید بودن مکمل‌های غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان هنوز محل اختلاف است، ولی محققین تایید کرده‌اند که جذب آنتی‌اکسیدان از طریق غذا می‌تواند برای سلامتی مفید باشد.

مهم‌ تر از همه آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد به مولکول‌های سلول‌ها آسیب می‌رسانند و باعث بروز پیری زودرس و بیماری‌هایی مانند سرطان می‌شوند.

تقریبا تمام کربوهیدرات موجود در دانه چیا از نوع فیبر است،2 قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی 12 گرم کربوهیدرات است که 11 گرم از آن را فیبری تشکیل می‌دهد که بدن قدرت هضمش را ندارد.

فیبر قند خون را بالا نمی‌برد و نیازی هم به ترشح انسولین ندارد. با این که فیبر از خانواده‌ی کربوهیدرات‌هاست، خواص بسیار متفاوتی با کربوهیدرات‌های قابل هضم، مانند شکر و نشاسته دارد. میزان کربوهیدرات قابل هضم موجود در 2 قاشق غذاخوری دانه چیا، فقط ۱ گرم و بسیار ناچیز است. به همین دلیل دانه چیا برای کسانی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات مانند رژیم اتکینز یا رژیم کتوژنیک دارند، گزینه‌ خوبی محسوب می‌شود.

دانه چیا می‌تواند 10 تا 12 برابر وزن خود آب جذب کند و به شکل دانه‌های ژله‌ای در معده شما بزرگ شود. طبیعتا این موضوع باعث احساس سیری می‌شود و شما دیرتر گرسنه خواهید شد و به طور خودکار کمتر غذا می‌خورید.

همچنین، فیبر باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند و این موضوع بسیار مهم است. تغذیه کردن این باکتری‌ها برای سلامت هر فرد بسیار ضروری است.

40 درصد از وزن دانه چیا را فیبر تشکیل می‌دهد و از این رو یکی از بهترین منابع فیبر در دنیا محسوب می‌شود. دانه چیا سرشار از پروتئین‌های خوب است

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده